Planer och domare...

Damfotboll 2012-05-28 16:51

Har några saker, som vi i IFK Kalmar gärna vill ta upp till diskussion:

Plankvalitéten! Vi har nu varit iväg på tre bortamatcher och spelat på planer som definivt inte håller den kvalité, som man borde kunna räkna med på elitnivå.
Såväl Hovåsvallen, Bunkeflo IP och nu senast Tingvalla i Karlstad är riktigt usla. Har kommuner och planskötare inte förstått att de här tjejerna som spelar på denna nivå lägger ner lika mycket tid, som vilket ”proffslag” i ”herrallsvenskan” eller superettan gör. De hade aldrig accepterat att spela matcher på så dåligt underlag i maj månad. I Karlstad bad till och med Qbik:s ordförande P O Bäckström om ursäkt, med förklaringen att det spelas amerikansk fotboll på Tingvallas A-plan! Helt obegripligt i min/vår värld!

Domarkvalitéten! Vi råkar ibland ut för domare, som definitivt inte håller måttet som elitdomare. Alla kan göra misstag, men varför envisas man med att så ofta tillsätta ”kvinnliga” domare i den här typen av matcher, som vi hade i Karlstad mot QBIK. Här får domarens misstag sådana konsekvenser att de är väldigt avgörande för matchutgången. I förra matchen mot Öster hade vi en ung ”manlig” domare ”på väg upp i karriären”. Han dömde med ”glimten i ögat” och friade hellre än fällde i vissa situationer. Det var lika för båda lagen och matchen blev intensiv och tuff, helt i smak för publiken. Även spelarna gillade det! Men förbundets envisa ”könskvoterande” i den här frågan ger löjets skimmer över damfotbollen, tyvärr!

Ja, nu har jag/vi gnällt tillräckligt, så kan det vara på sin plats med något positivt också! Gå gärna in på barometern.se och dess fotbollsblogg. En av sportjournalisterna där (David Winberg) ger en målande bild av hur en match på Gröndal i Kalmar kan se ut. Artikeln har rubriken ”Kvällen tillhörde nummer 17” och är från den 22 maj. Sådana rader värmer en ”trägen arbetare i fotbollens vingård”!

Med vänlig hälsning

Kristofer Nilsson
IFK Kalmar

hampe 2012-05-28 18:04

håller fullständigt med gräsplanerna är urusla studenternas borde inte få spelas på

domarkvaliteten man blir ledsen, säger som du spelare ledare jobbar som ett allsvensk lag
t ränar och har sammankommster 8-12 till ggr i veckan och så möts man av domare som antingen dömer som det vore flickfotboll och eller vågar inte döma straff eller ta beslut sen finns det assiterande som man undrar om dom vet vad fotboll/ofside är förbundet måste se till kvalite och inte kvotera in domare

Martin 2012-06-04 07:36

Har ingen koll på planerna utom Folkungavallens gräsmatta som enligt mig inte håller måttet men säkert är 'helt okej' i ett vidare perspektiv.

Vad gäller domarkvalitén så håller jag med till 100 %. Av de matcher jag sett med herrdomare har i princip alla hållit hög eller väldigt hög kvalité medan det varit mer 'spridda skurar' då damdomare dömt, jag ska tillägga att det finns damdomare som är riktigt bra också men totalintrycket blir endå detta.

Precis som sägs så döms det ibland som om spelarna vore gjorda av glas och det går direkt ut över spelkvalitén. Fysiskt spel och tuffa (men schyssta) närkamper är en vital del av en bra fotbollsmatch och gör det roligare för oss på läktaren och säkerligen även för spelarna på plan.

dark_angel 2012-06-05 18:42

Jag skulle vilja sticka in hakan här och skriva om hur det är på "andra sidan"!
Jag dömer lite fast på distriktsnivå och all kritik som ni spyr ut på oss fastar väldigt lätt och det kan ta lång tid innan det lossnar och det blir som en ond cirkel med att vi får sämre självförtroende och det speglar av sig på dömandet!
Man kan inleda säsongen bra, med ett par bra matcher, självförtroendet är på topp. Men så kan man ha en sämre dag då man SJÄLV VET att man har gjort en dålig match och väldigt elaka ord haglar om en, då sjunker man genom marken och man måste börja arbeta sig uppåt ett par matcher framöver tills man gör en bra match igen... och så går det om varandra hela säsongen!
Detta gäller alla domare på alla nivåer!

Jag tror inte ni spelare och ledare och även publik vet hur mycket skit man får på en match och att hur mycket det påverkar oss negativt
- Jag undrar varför ni tycker att detta är OK? ska man behöva komma hem efter en match o vara gråtfärdig (det kan hända) Det finns en orsak till att varför 90% av nybörjardomarna slutar innan de nått 11-manna!!!!

Avslutningsvist skulle jag vilja säga att ge domaren positiva kommentarer som ex "bra domar'n" eller ett leende gör att man lyfter sig själv och blir bättre - Skulle gissa att detta faller in på en spelare också - Tänk gärna på det nästa match!

Anette Börjesson 2012-06-07 12:48

Dark Angel har definitivt en poäng. Det är många känslor på plan och på läktaren. Det är lättvindigt att lasta domaren och i många fall så faller toleransnivån hos ledare och åskådare när det är en kvinnlig domare på plan.

Hjälp istället för att stjälpa så blir det bättre på sikt. Personligen ser jag många matcher och jag kan tycka att det är många herrdomare som också missar, , men utan att det blir så högljudda protester. Dom tillåts att missa medan kvinnliga domare blr utskällda direkt.

För övrigt kan man undra om det verkligen går att vara felfri under en match. Både spelare och ledare har väl lite att fundera på där.

hampe 2012-06-07 19:10

jag tycker att du anette gör det lite lätt för dig säga att på något sett säga att domare inte gör fel jobbat både med dam och herr fotboll i många år aldrig skällt på en domare men det känns som man i damfotbollen oftare skickar in oerfarna domare speciellt assisterande jag skulle aldrig vilja byta och bli domare jag vet hur svårt det kan vara. däremot kan jag tycka att det måste finnas en diskution kanske en poängliga men framför allt att den som är huvuddomare som förmodligen gått mest utbildningar och har mest erfarenhet kan gå in och ta bort vinkningar när det är helt horribla offside beslut sen ser inte jag skillnad mellan tjejer å killar utan att man är osäker och oerfaren men förbundet måste också förstå att många lägger ner hela sin själ i träning fritid och det blir helt frustrerande när man vinkar helt åt....... mm

Nickan 2012-06-09 20:16

Jag ser mest fotbollspelande tjejer i div 1 och 2. Mitt intryck är att många manliga domare gärna dömer för "flickigt", faktiskt oftare än kvinnliga domare.
Tråkigt är det också i vårt distrikt att det finns manliga tränare som går hårdare åt de kvinnliga domarna än vad de gör mot de manliga. Ännu tristare är att distriktsförbundet är så fega att de inte vågar ta itu med dessa ledare. Fast ledarna snuddar vid ärekränkning när de går på som värst. I bästa fall får de en match avstägning. Den kvinnliga domaren ger förhoppningsvis inte upp!

Martin 2012-06-10 01:31

Självklart är det mycket känslor bland oss på läktaren och jag kan tveklöst 'erkänna' att jag inte alltid uppträder som jag själv skulle önska men jag har nog aldrig skrikit 'fula' ord eller något annat olämpligt när domaren gjort 'fel' på plan.

Jag tror nog att Anette är helt rätt ute med att kvinnliga domare generellt bedöms hårdare från läktaren och tränarna och det är naturligtvis inte okej. Jag vidhåller dock att jag personligen, förvisso med ett 'snävt' urval då jag endast ser LFC:s hemmamatcher, har haft känslan av att matcher med manliga domare har flutit på bättre än de som dömts av kvinnliga domare. Detta kan givetvis vara ett resultat av att de manliga domarnas bedömningar accepteras utan protester i en större utsträckning.

Detta kan ju förstås vara en ren slump då det är så fåtal matcher det handlar om och när Jenny Palmqvist dömde matchen mot Tyresö var hon ju utan tvekan den bästa domaren för säsongen. Vad gäller linjedomarna som i 90 % av fallen är män är kvalitén också minst sagt skiftande men där har jag endå inte upplevt något solklart 'justitemord' som jag lagt på minnet.

Slutligen är det naturligtvis oacceptabelt att det tyvärr är som dark_angel säger angående nybörjardomarna som ju efter vad man hört och läst utsätts för rena 'övergrepp' från publik och ledare trots att de dömmer flick- och pojkmatcher och sällan är äldre än spelarna de dömer.

hampe 2012-06-12 17:37

Helt oacceptabelt att skrika och skälla på funktionere,r däremot borde det finnas diskutionsforum om insatser. Den skillnaden om kön tror jag beror på att killar tittar mer på fotboll en tjejer, det gäller nog både bland spelare och domare och då tror jag att nya oerfarna domare framför allt kvinnliga blir mer osäkra. sen kan ju jag bara undra bland båda könen ,hands, varför friar man i så hög grad tiläggstid är väl mins 3 min vid 6 byten blir bara fårvånad ibland.
sammanfattningsvis tror jag att ett diskutonsforum med naturligtvis sansade åsikter kan lyfta domar och ledar åsikter och göra att förståelsen för varandra kan öka
har aldrig genom åren förstått varför det ska vara så stängt med diskutioner efter match