Sthlmsfotbollen på väg att dö?!
Om nu inte alla älskar Tyresö borde det finnas underlag att göra något bra i en annan klubb som kan dra publiken till sig. En 08-klubb i Storstan måste kunna existera med det underlag som finns. Att dra dit publiken är det stora jobbet, ett jobb som man inte kommer undan men ett Damallsvenskt lag fyllt med bra inhemska kanske bara närproducerat :)) borde ha goda chanser. En sak är säker man får aldrig någonting gratis och inom damfotboll har man alltid varit tvungna att jobba lite extra hårt för att nå resultat. Så även om något eller i värsta fall båda nedflyttningskandidaterna ryker så tror jag att dom och eller Hammarby kommer tillbaka inom kort. AIK imponerar med sitt ungdomsarbete o på sikt, om man får behålla sina spelare, kan dom få ett slagkraftigt Damallsvenskt lag. Ge inte upp!
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Tror och hoppas på AIK vars 'unga' satsning är modig och bra för svensk damfotboll. De har ett antal riktigt bra spelare i laget och jag tror faktiskt de fixar kontraktet. AIK har lite problem att producera offensivt men defensivt känns det som man har en 'stadga' som håller Damallsvensk klass. Man har dessutom en av seriens vassaste målvakter i Susanne Nilsson, att vara 3:a i målvaktsligan trots många avslut mot sig i ett bottenlag visar på klass.
Djurgården däremot är ett lag utan stabilitet, man gör en 'bra' match med lagets mått och torskar endå på hemmaplan med 1-4 mot LFC som är en av Damallsvenskans sämsta bortalag statistiskt sett. Man har en riktigt bra målvakt i Gudbjörg Gunnarsdottír men det räcker ju inte när försvaret helt enkelt är för dåligt.
Ska man vara petig så finns bara en Stockholmsklubb kvar i damallsvenskan: DIF (AIK = Solna).
Är man mindre petig så finns både DIF och AIK kvar (Hammarby ser ut att hamna i nya Damettan 2013). Det är inget särskilt hett tips att Stockholm år 2013 saknar lag i högsta serien, även om AIK verkar mer stabilt. AIK-supportrar (alltid en färgklick) på plats i Göteborg nu senast hade en banderoll där det stod att de har seriens bästa målvakt - tjusigt!
Är man ännu mindre petig så finns ju alltid Tyresö att hoppas på som Stockholmare, men det är nog alldeles för långt uanför tullarna för de flesta.
Så, spiknykter, men med "den drucknes envishet", återigen: Stockholm United? För det var väl STOCKHOLMSFOTBOLLEN det handlade om, INTE HIF, DIF eller AIK?????
Även om både AIK och DIF åker ner blir det väl ingen katastrof, Jag menar att alla lag då spelar i samma serie och då blir det ju förmodligen inga övergångar mellan dessa 3 klubbar, många av dessa tjejer födda 93 och 94 går ju fortfarande i gymnasiet, och jag skulle vilja påstå att i dagsläget går ingen in i tyresös startelva, kanske svårare då att motivera varför spelare som inte kommer från stockholm skall stanna kvar och där måste man nog betala dom kvar,Lyckas AIK med det så har dom ju även en 5-6 st 94or till samt någon 95 som säkert får kliva upp nästa år och på sikt borde AIK tasig upp igen om dom ramlar ur,även Hammarby har ett gäng yngre som knackar på,Nä vi får se positivt på det hela och vänta ett tag till på att dom riktiga Stockholmsklubbarna är tillbaka i topp, Vi får hålla tillgodo med Tyresö så länge och dom har ju ett spektakulärt lag i alla fall, jag tror att dom rasar ihop till slut jag med mest för att det brukar bli så med ihopköpta lag, och då kommer ju endel spelare tillbaka till klubbarna med tradi
tion, många derbymatcher att se fram emot nästa år i alla fall och det är alltid kul, nästan värre om en av dom lyckas klamra sig kvar för då utarmas dom andra två, eller ?

Med tvillingklubbarnas utsatta läge, sist i tabellen inför OSuppehållet och Hammarby i norrettan kämpandes mitt i tabellen, undrar man ju stillsamt, vad händer om dom åker ur?
Alla dessa talanger, tänker på 93kullen med AIKs fem uttagna i nuvarande EM 19 på Magda från DIF, Hammarlund/Höglander från Tyresö som kämpar långt ut på bänken om en plats i startelvan i Real.
Inte fan stannar dom i Sthlm och spelar i superettan, trots att dom kanske skulle behöva det, för sin egen utveckling ngt år och mogna ytterligare som spelare. Nej - degen styr och ett allsvenskt kontrakt smäller högt i deras egenintresse, fullt förståligt iofs.
Men detta kommer att bli dödsstöten på sikt för Sthlm som allsvensk arena, om man undantar Real Tyresö, som kommer att bli den enda och stora klubben i huvudstadsområdet, så länge Hans Löfgren brinner och ensam har kunskapen hur man driver ett internationellt topplag, som med all sannolikhet kommer att ske, med dollartecknen i jacken som huvudådra, och en karisma som säljare och tala för sin sak på ett sätt så att alla sponsorer skiter fullkomligt i (H)ans felsteg, så länge dom får skina tillsammans och spendera massor av TVtid tillsammans med Real som helt överlägset vinner TVtid varje vecka och månad som går.
Dessa ovan nämnda namn då, platsar inte dom i Laget med guldbyxorna. Jo kanske ngn enstaka, till ett betydligt bättre pris än alla landslagsimporterna och inhemska landslagsspelare om man törs (läs Löfgren) titta lite längre fram än nästa säsong.
Men vad vet jag, borgmästar Brunte har nog råkoll hur han vill ha det framöver och har nog alla riktlinjer utstakade med både plan 1 plan2 och säkert plan 3 om det skulle behövas.
Har ju nyligen lånat ut två spelare till Åland United (Eke o Egelryd) vad händer härnäst, helt säker på att något stort är på ingång.
Inte bara på tränarfronten...
Men ett förmodligt faktum kvarstår - panikläge i Stockholm - för alla - spelare - publik - intresset sinar ut - och alla älskar inte Tyresö har man förstått sen damfotbollens Mohammed Ali stuckit och sticker ut hakan i nutid och i en framtid.
Ingen får bli för stor i Sverige - ingen blir kung i sin egen hemstad. Så är det och så har det alltid varit.